در مطالب قبلی ، در مورد موضوعات بسیاری صحبت کردیم و حتی دستورات شرطی رو توضیح دادیم ؛ حالا میخوایم دو مبحث مهم رو بررسی کنیم :

1.کامنت گذاری در پایتون

2.لیست ها

اول از همه ، کامنت گذاری رو خدمتتون عرض کنم که خیلی زودتر از اینها باید در موردش صحبت میکردیم .

کامنت گذاری ، از مهم ترین و ضروری ترین کارهایی هست که ما باید در برنامه هامون انجام بدیم .

اصلا چرا باید کامنت بذاریم ؟

1. وقتی که دوباره خواستیم تغییراتی در برنامه ایجاد کنیم ، با استفاده از کامنت ها ، متوجه بشیم که برای مثال ، متغیر X رو برای چی تعریف کرده بودیم .

2. وقتی که کد برنامه مون رو برای فرد دیگه ای ارسال میکنیم ، اون فرد بتونه با استفاده از کامنت ها ، متوجه کار شما بشه .

3. ممکنه که برنامه ای طولانی بخوایم بنویسیم و وسطای کار ، حوصله مون سر بره ؛ اصلا شاید چند روز اون برنامه رو ادامه ندیم ! به همین علت ، باید کامنت بذاریم تا تمامی متغیرها ، کارهایی که کردیم و علت اون کارها ، یادمون بمونه .

اما چطور کامنت گذاری کنیم ؟

این کار ، در زبان هایی بصورت دو اسلش // و یا سایر کاراکترها انجام میشه ؛ اما در پایتون ، با علامت هشتگ ( # ) اون رو مشخص میکنن . در مثال زیر ، عبارت (( اولین متغیر من )) یک کامنت هستش :

A=15 #اولین متغیر من

نکته مهم 1مفسر پایتون ، کامنت هارو به هیچ وجه نمیخونه ! پس با خیال راحت میتونید در همه جای برنامه کامنت بذارید !

نکته مهم 2شما مجاز هستید اول و حتی آخر هر سطر ، با گذاشتن # یک کامنت بگذارید ؛ البته استثنائی که اینجا هست : شما نمیتونید در اول یک سطر ، کامنتی رو بگذارید و این قصد رو داشته باشید تا بعد از کامنت ( و در همون سطر ) یک داده رو به برنامه اضافه کنید ؛ چون مفسر پایتون ، به اون داده هم به چشم کامنت نگاه میکنه و ازش رد میشه .

در دو پست مربوط به رشته ها ( لینک پست اول / لینک پست دوم ) تقریبا بصورت کامل و جامع ، در مورد یکی از انواع داده ها ؛ یعنی رشته ها ، حرف زدیم ؛ امروز ، یکی دیگر از انواع داده در پایتون رو مورد بررسی قرار خواهیم داد ؛ لیست ها

حتما معلم شما هم در دوران ابتدایی ، ضرب رو به این شکل بهتون آموزش داده که ضرب ، خلاصه شده جمع هست ؛ با همین تفسیر ، باید بگم که لیست ها ، مجموعه ای خلاصه شده از چند زیرلیست ، اعداد ( بصورت integer یا حتی float ) ، رشته ها و سایر انواع داده هستند . لیست هارو با دو عدد کروشه ( [ ] ) در پایتون نشون میدیم . برای مثال ، لیست زیر ، یک لیست هست که شامل سه رشته و دو عدد صحیح هست

["MyList =  ["python","Game",12,34,"Program

و به کمک اندیس ها ( مثل رشته ها ) میتونیم اونارو چاپ کنیم :

print(MyList[1])

Game   #جوابی که پایتون به ما میده

print(MyList[1][2])

“m”  #حرف سوم از اندیس دوم

هرچقدر زیرلیست هامون ، تو رفتگی داشته باشه ، باید کروشه های بیشتری رو بکار ببریم تا یه کارکتر خاص رو چاپ کنیم :

[[[List1 = [“python”,[2,[54


([print(List1[1][1][0

با کمی دقت در این کد ، متوجه خواهید شد که جوابی که پایتون برمیگردونه ، عدد 54 هست . در 

اینجا ، ما به پایتون میگیم که به اندیس اول ، و در اونجا به زیر لیست با شماره اندیس یک و سپس 

، عبارت مربوط به اندیس صفرم رو چاپ کنه .

متدهای مهم مربوط به لیست ها :

متد append : با این متد ، میتونیم داده ای رو به لیست اضافه کنیم . به این شکل که :

نام لیست.append(data)

متد remove : از اسمش مشخصه ؛ میتونیم داده ای رو از لیست حذف کنیم :

نام لیست.remove(data)

متد copy : یک کپی از لیست میسازیم ؛ تفاوتش با اینکه بیایم و یک لیست دیگه از روی لیست List1 ( به کمک عملگر تساوی ؛ یعنی بگیم List2 = List1 ) بسازیم ، اینه که اگر بعدا تغییراتی روی لیست 1 ایجاد کنیم ، اون تغییرات روی کپی ما نمایش داده نمیشه ؛ اما در لیست جدیدمون ، این تغییرات نمایش داده میشه . ساختار متد کپی به این شکل هست :

نام لیست.copy()

متد index : میتونیم با کمک این متد ، اندیس داده مورد نظرمون رو پیدا کنیم ؛ این متد ، در لیست های طولانی خیلی میتونه به کمکمون بیاد :

نام لیست.index(data)

متد count : با این متد ، تعداد دفعات تکرار یک داده رو میتونیم پیدا کنیم :

نام لیست.count(data)

متد extend : این متد مثل عملگر جمع بین دو لیست عمل میکنه ؛ یعنی لیست دوم رو با اولی جمع میکنه و جواب رو داخل لیست اول میریزه:

List1.extend(List2)

بقیه متدهارو میتونید با استفاده از راهنمای مخصوص پایتون یاد بگیرید ؛ با نوشتن نام لیست در محیط شِل پایتون و گذاشتن یه نقطه و دو-سه ثانیه صبر ، میتونید همه متدهای مربوط به لیست هارو مشاهده کنید .

موفق باشید!

سوالات خودتون رو در قسمت نظرات بپرسید ؛ قسمت نظرات هر روز چک میشه و به سوالاتتون پاسخ داده خواهد شد