سلام 

بعد از معرفی عملگرهای ریاضی ، نوبت میرسه به معرفی رشته ها در پایتون

رشته ها چه چیزهایی هستند ؟ چطور تعریف میشن؟؟ به چه دردی میخورن؟؟ جواب همه سوالاتتون رو در ادامه مطلب می گیرید :

رشته ها( String ) در حالت کلی ، به یک یا مجموعه ای از کاراکترها (که ممکنه این کاراکتر، عدد ، حرف ، سمبل ها و نماد ها مثل $ و # باشه و... ) گفته میشه که توسط دو عدد دابل کوتیشن ( " " ) یا دو عدد کوتیشن (' ' ) تعریف میشوند .

نکته : در صورتی که رشته خاصی ، فقط از عدد متشکل باشه ( مثلا : 123 ) اونو نمیتونیم با عملگرهای ریاضی و در محاسبات بکار ببریم و اول باید مفسر پایتون ،این رشته عددی رو به عنوان یک عدد بشناسه .

+ حالا چطور یک رشته رو تعریف کنیم؟!

- به سادگی ! همانطور که گفته شد ، رشته توسط دو کوتیشن یا دو جفت کوتیشن ، به مفسر پایتون شناسانده میشه . در تکه کد زیر ، Alpha یک تکه کد و جمله Hello World یک رشته محسوب میشه :

Alpha = 'Hello World'

نکته مهم 1: بعضی از اسامی ، توسط پایتون ، رزرو شده اند و نمیتونن به عنوان نام متغیر به کار برده بشن ؛ مثل if و as ؛ این ها ، جزو کلمات کلیدی پایتون هستند و اگر ما اینهارو به عنوان نام متغیر در کدهامون در نظر بگیریم ، مفسرپایتون اونهارو به عنوان تابع ، متد یا ... در نظر میگیره و به کارش ادامه میده .

نکته مهم 2 : زبان پایتون ، به بزرگی و کوچکی حروف حساس هست (اصطلاحا ، case sensitive هست )؛ بنابر این ، متغیر A با a یکسان نیست .

نکته مهم 3 : در زبان پایتون ، مثل زبان های دیگه ، بعضی از قوانین برای نام گذاری متغیرها وجود داره که یکی از این قوانین رو در نکته مهم شماره 1 گفتیم . اما بقیه این قوانین :

  1. همونطور که گفته شد ، شما نمیتونید از اسامی رزرو شده ( کلمات کلیدی ) پایتون استفاده کنید ؛ اما چون پایتون به بزرگی و کوچکی حروف حساس هست ، شما میتونید با اعمال تغییرات در بزرگی و یا کوچکی حروف کلمات کلیدی پایتون ، اون هارو به متغیر تبدیل کنید . ( برای مثال ، as یک کلمه رزرو شده هست ولی از As میتونید به عنوان نام یک متغیر استفاده کنید )
  2. در نام گذاری ، از Space و سمبل ها و نماد ها ( مانند : #$% )به هیچ وجه نمیتونید استفاده کنید .( حتی از خط تیره یعنی این کاراکتر - هم نمیشه استفاده کرد ؛ اما برای کاراکتر آندرلاین یاهمون _ پایتون استثنائی قائل شده که در پاراگراف بعدی ، این استثنا رو توضیح میدیم . )
  3. نام یک متغیر ، میتونه حاوی آندرلاین(_) و حتی اعداد باشه . اما نام متغیر ، حتما باید با حرف آغاز بشه و سپس ، از عدد و آندرلاین استفاده کرد . برای مثال ، از pc_ نمیتونیم استفاده کنیم اما از _pc میشه استفاده کرد و یا : pcbaz123 که کاملا صحیح هست ولی 1pc غلط

اسامی رزرو شده پایتون ( 34 کلمه هستند که با کاما , از هم جدا شدند ):

مشاهده اسامی رزرو شده