سلام دوستان !

امیدوارم حالتون خوب باشه ؛ چون کم کم میخوایم وارد فضای برنامه نویسی واقعی در پایتون بشیم .

مباحثی که در این پست مورد بررسی قرار میدیم :

تابع float / تابع int / تبدیل رشته ای از عدد به عدد صحیح

در پست قبلی ، تونستیم که با تابع input ، از کاربر ، کلماتی رو دریافت کنیم ؛ حالا ، میخوایم که این رو به عدد صحیح و حتی اعشاری تبدیل کنیم .

فرض کنید میخوایم دو عدد رو از کاربر دریافت کنیم و با هم جمع کنیم ؛ دو راه وجود داره که در ادامه میبینید :

num1 = input("enter first number")
num1 = int(num1)
num2 = input("enter second number")
num2 = int(num2)
print (num1+num2)

و راه دوم :

num1 = int(input("enter first number"))
num2 = int(input("enter second number"))
print (num1+num2)
همونطور که مشاهده میکنید ، در راه دوم ، دو خط کمتر شده ؛ اما حذف نشده ؛ بلکه برنامه رو بهینه کردیم و باعث شده که برناممون ، حجم کمتری از حافظه رو اشغال کنه.
اما آنالیز کدها :
خب در کد اول که سه سطرش رو هممون میدونیم ( سطر اول ، سوم و پنجم ) میمونه سطر دوم و چهارم ؛ در این سطرها ، اومدیم و مقدار دریافتی از کاربر رو از حالت string یا رشته ای ،به integer یا همون عدد صحیح ، تغییر دادیم . به عبارت دیگه ، همون کاری که ما در راه دوم ، در یک سطر انجام دادیم رو ، در راه اول ، در دو سطر انجام دادیم .
نکته : برای تبدیل به عدد اعشاری ، ( یعنی اگر احیانا کاربرمون عدد اعشاری تایپ میکرد که نمیشد به عدد صحیح تبدیلش کرد ) بجای int از تابع float استفاده می کنیم :
num1 = float(input("enter your first number))

که البته من بهتون پیشنهاد میکنم در چنین برنامه هایی ( که ممکنه کاربر حتی عدد اعشاری هم وارد کنه ) از تابع float استفاده کنید ؛ به دو دلیل :

1. چون تابع float ، اعداد صحیح رو هم پشتیبانی میکنه و در صورت تبدیل رشته "4" به عدد اعشاری ، اون رو بصورت 4.0 نشان خواهد داد .

2.از خطاهای احتمالی و توقف های احتمالی برنامه ، جلوگیری بشه

در قسمت نظرات بیان کنید ؛ پست بعدی چه چیزی رو آموزش بدیم ؟؟ تبدیل فایل پایتون به اپلیکیشن ویندوز؟ یا ساخت ماشین حساب پیشرفته با پایتون ؟؟

نظرات شما باعث قوت قلب ماست ؛ حتی یه کامنت یک کلمه ای هم هزاران هزار بار برامون ارزش داره ؛ میفهمیم که حداقل یک نفر هست که مارو دنبال میکنه و پست هامون رو میخونه 

با نظراتتون به ما انرژی بدید !